بیت‌کوین چگونه کار می‌کند؟

بیت‌کوین یک سیستم مالی نو پا است که به عنوان یک واحد پولی فعالیت خود را آغاز کرده است. اما از آن جایی که هنوز هیچ دولتی بیت‌کوین را به رسمیت نشناخته است نمی‌توان به صورت رسمی نام واحد پولی روی آن گذاشت. دولت‌های آلمان، ایالات‌متحده و چین بیت‌کوین را به عنوان یک کالا به رسمیت شناخته‌اند، اما همچنان آن را به عنوان یک واحد پول نپذیرفته‌اند.

برای استفاده از بیت کوین باید ابتدا یک کیف پول دیجیتال روی تلفن همراه یا رایانه‌ی خود نصب کنید و با وارد کردن اطلاعات بیت‌کوین خود در آن شروع به انتقال واحد بیت‌کوین کنید. انتقال واحدهای بیت کوین بر پایه‌‌ی یک شبکه‌ی همتا به همتا
(peer to peer) انجام می‌شود و تایید آن از طریق امضای دیجیتالی صورت می‌گیرد.

سوابق تراکنش و انتقال‌های انجام شده توسط سیستم بیت کوین در یک دفتر ثبت عمومی به نام Blockchain‌ ثبت می‌شوند. این دفتر ثبت از بیت کوین به عنوان واحد انتقال استفاده می‌کند و سوابق آن برای تمام افراد در دسترس است.

در واقع هر کاربر در این سیستم به عنوان یک نقطه شناخته می‌شود و هنگامی که انتقالی از یک نقطه به نقطه‌ی دیگر صورت می‌گیرد، تمام نقاط دیگر می‌توانند از آن مطلع شوند. بنابراین مخفی ماندن هویت افراد در معاملاتی که با بیت کوین انجام می‌شود چندان عملی نیست.


برای مثال براساس یک تراکنش واقعی که در داخل سیستم بیت‌کوین اتفاق افتاده است فرض کنید کاربران با نامهای "جو، آلیس و باب" صورت وجود دارد.

"آلیس" بعنوان یکی از کاربران، اولین بیت کوین خود را از طریق "جو" بدست آورده است. "جو" مقدار 0.10 BTC برای آلیس ارسال نموده و این مقدار بیت کوین در کیف الکترونیکی "آلیس" موجود میباشد.

"آلیس" قصد دارد با خرید یک فنجان قهوه در کافی شاپ "باب" اولین تراکنش خود را انجام دهد. کافی شاپ "باب" اخیرا مجهز به سیستم پرداخت از طریق بیت کوین شده است و کاربران ثبت شده امکان پرداخت از طریق دلار و هم بیت کوین را دارند.

"آلیس" سفارش یک فنجان قهوه را به باب می‌دهد و باب سفارش را در سیستم پرداخت خود ثبت می‌نماید در این لحظه سیستم پرداخت مقدار دلاری یک فنجان قهوه را به واحد بیت‌کوین براساس نرخ لحظه ای بازار تبدیل می نماید و هر دو قیمت را بعلاوه کدQR که حاوی درخواست پرداخت است را بر روی نمایشگر نشان می‌دهد. "آلیس" پس از مشاهده قیمت، با بارکد خوان گوشی هوشمند خود کد QR را اسکن نموده و کلید ارسال را در برنامه کیف الکترونیکی خود فشار می‌دهد. ظرف چند ثانیه "باب" متوجه می‌گردد تراکنش با موفقیت انجام شده و مبلغ مذکور را در کیف الکترونیکی خود می‌بیند.